Ouders praten mee

Logo 'Ouders praten mee'Zie ook:
www.ouderspratenmee.nl

Per 2015 zijn er een aantal wetten veranderd waar ouders van kinderen met autisme mee te maken (kunnen) hebben. Sinds 1 januari 2015 zijn de gemeenten bovendien verantwoordelijk voor de uitvoering van de ondersteuning van o.a. kinderen met autisme. Dit houdt in dat de zorg anders georganiseerd gaat worden. Wat dit gaat betekenen voor gezinnen met kinderen met autisme roept nog veel vragen op, zoals:
•“Ik heb een PGB, kan ik die behouden?”
•“Welke zorg kan straks nog uit het PGB betaald worden (zorg door ouders, ZZP-ers)?”
•“Hoe wordt mijn privacy gewaarborgd?”
•“De zorg voor mijn kind is nu goed geregeld, blijft dit zo?”
•“Bij wie moet ik zijn bij de gemeente als ik zorg nodig heb voor mijn gezin?”

Om antwoorden te krijgen op bovenstaande vragen (en meer!), organiseert Stichting Ovaal het project “Ouders praten mee over veranderingen in de zorg”. Ervaringsdeskundige ouders gaan – volgens het beproefde concept van het Autismecafé – onder leiding van een professionele gepreksleider in gesprek met vertegenwoordigers van de gemeente om de behoeften van ouders van kinderen met autisme concreet te maken en om van de gemeente te horen hoe zij, samen met ouders, de zorg voor deze kinderen praktisch gaat organiseren. Het doel is een dialoog op gang te brengen waarbij gemeente en ouders blijvend van elkaar leren en elkaar informeren. Een opstapje naar een nieuwe manier van samenwerken.