Het Autismecafé

Logo Autismecafé - middelhoge resolutie

www.autismecafe.nl

Van ouders, voor ouders
Het Autismecafé is een ontmoetingsplek voor ouders van een kind met autisme, op steeds meer plaatsen in Nederland. Het ontmoeten van andere ouders van kinderen met autisme is prettig: je ziet dat je niet de enige bent, er is begrip voor je situatie, je kunt ervaringen uitwisselen en van andere mensen tips en ideeën krijgen.

Het Autismecafé is een echt ouderinitiatief: door ouders, voor ouders. Dus iedereen kan nieuwe thema’s en ideeën aandragen. Belangstellenden hoeven zich niet aan te melden. Je kunt er gratis en anoniem heen. Naast ouders zijn ook andere bezoekers welkom, zoals mensen met autisme, familieleden en hulpverleners.
In het Autismecafé kunnen ouders in een ontspannen sfeer met elkaar praten aan de hand van een thema. Voorbeelden van thema’s zijn: autisme en onderwijs, autisme en puberteit, wat betekent autisme voor broertjes en zusjes, en “een PGB, wat kun je ermee?”. Het lotgenotencontact is een belangrijk onderdeel van het café. Dus is er tijdens ieder Autismecafé volop ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en het geïnformeerd worden over ontwikkelingen op het gebied van autisme.

De opzet van de avonden is dat er gefocust wordt op mogelijkheden en groei van zowel ouders als van mensen met autisme. Als ouder word je vooral aangesproken op je eigen kracht: wat kun je zelf doen, waar kun je informatie vinden en hoe wil jij het met jouw kind gaan organiseren? Natuurlijk is er ruimte voor emoties en verwerking daarvan, maar daarnaast is de benadering vooral praktisch: gericht op mogelijkheden en perspectief.

De formule van het Autismecafé werd geselecteerd door het Oranje Fonds Groeiprogramma als één van de 20 beste landelijke initiatieven op het gebied van lokale initiatieven.